۱۳۹۲ خرداد ۹, پنجشنبه

فشار تحریمهای اقتصادی برای رژیم اهمیت ندارد

 


آدینه 10 خرداد
فشار تحریمهای اقتصادی برای رژیم اهمیت ندارد
زینت میرهاشمی
قسمتهایی از بیانیه اتحادیه اروپا در توجیه اهداف تحریمهای اقتصادی روز چهارشنبه 8 خرداد در رسانه ها بازتاب پیدا کرد. در بیانیه اتحادیه اروپا بر این موضوع تاکید شده است که تحریمهای اقتصادی در رابطه با برنامه هسته ای رژیم و عدم پذیرش قطعنامه های سازمان ملل از طرف جمهوری اسلامی صورت گرفته است.
اتحادیه اروپا تاکید می کند که هدف فشار بر رژیم و نه بر مردم ایران است. اتحادیه اروپا با تناقضی آشکار روبرو است که ریشه در سیاست آن نسبت به استبداد حاکم بر ایران دارد. سیاست دولتهای اروپایی بر اساس مماشات و با پوشش «تغییر رفتار» رژیم بوده است.
در نوک پیکان سیاست کشورهای اروپایی و آمریکا تامین منافعشان از طرف رژیم حاکم بر ایران قرار دارد نه حقوق بشر و خواسته های دمکراتیک مردم ایران.
البته از دولتمردان اروپا و امریکا انتظار نمی رود که به منافع مردم ایران فکر کنند. مهم این است که این کشورها بر اساس پرنسیبهای خود بر نقض حقوق بشر توسط رژیم ایران چشم پوشی نکرده و به این رژیم برای به رسمیت شناختن حقوق مردم ایران فشار وارد کنند.

اگر چه تحریمهای علیه نهادهای وابسته به سپاه پاسداران به منظور فشار بر این نهادها انجام شده است اما رژیم به طور آشکار از راههای دیگر و با نصب پرچم کشورهای دیگر بر کشتیهای باربری، تحریمها را دور زده است.
بالارفتن قیمتها، حذف سوبسیدها، چند نرخی کردن ارز، رشد نقدینگی، رواج اقتصاد شبه دولتی به جای خصوصی، رشد باندهای مافیایی واردات همراه با رانت خواری، مواردی است که فقر و تنگدستی بر مردم ایران را تحمیل کرده است. بر دارو و مواد غذایی و بهداشتی تا کنون تحریمی وجود نداشته اما نبود دارو یکی از معضلات مردم شده است.
بیانیه اتحادیه اروپا بار دیگر بر سیاست مماشات تاکید دارد. این بیانیه تحریمها را «ابزاری برای ایجاد فضای همکاری» بر می شمارد و هدف از تحریم را «متقاعد کردن رهبران ایران به ادامه گفت و گوی سازنده برای ایجاد این اطمینان که برنامه هسته ای کشور صرفا سرشتی صلح آمیز دارد» می داند. در بیانیه پایان فشارها و تحریمهای اقتصادی را، رعایت تعهدات بین المللی و پذیرش قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی هسته ای دانسته است.
پخش بیانیه اتحادیه اروپا همزمان با نمایش انتخاباتی که این روزها کلیک خورده، به بازیگران صحنه نمایش گوشزد می کند که برای لغو تحریمها باید از قطعنامه های شورای امنیت ملل متحد پیروی کرده و دست از غنی سازی اورانیوم بردارند. به یک معنی همگان منتظرند که ولی فقیه جام زهر بنوشد.
به گمان من اگر ولی فقیه برای نوشیدن جام زهر بر تن هر کدام از این عروسکهای خیمه شب بازی لباس ریاست جمهوری بپوشاند به نفع مردم ایران است. به عبارتی دست کشیدن رژیم از ساخت سلاح اتمی اقدامی مثبت است. اما سیر رویدادها نشان دهنده آن است که ولی فقیه برای حفظ خود سیاست انقباضی را پیش خواهد برد. نه فشار تحریمهای اقتصادی بر مردم و نه همکاری با جامعه بین المللی برای رژیم اهمیت ندارد. این رژیم بحران تولید می کند تا بتواند در بحران امنیت خود را تضمین کند.
فراسوی خبر...نقل از سایت های ایران نبرد و جنگ خبر ...آدینه ده خرداد ...زینت میرهاشمی
http://www.jonge-khabar.com/news/articled.php?id=2966

هیچ نظری موجود نیست: