۱۳۹۲ خرداد ۱۰, جمعه

رکوردهای جهانی جدید جمهوری اسلامی در امر تروریسم و نقض حقوق بشر



شنبه 11 خرداد
رکوردهای جهانی جدید جمهوری اسلامی در امر تروریسم و نقض حقوق بشر
لیلا جدیدی
رژیم جمهوری اسلامی، به سرکردگی ولی فقیه خامنه ای، در بالا بردن شهرت جهانی خود در امر تروریسم و پایمالی حقوق بشر همواره نهایت کوشش و توان را از خود نشان داده است. این بار نیز روزنامه های سراسر جهان با زبانهای گوناگون به این شهرت ابعاد گسترده تری داده اند.

رژیم از یک سو با برجسته کردن نقش تروریستی خود در کنار حزب الله لبنان برای نجات دیکتاتور سوریه که علیه یک خلق به غارت و جنایت دست زده، در صدر لیست سیاه تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا قرار گرفته است. این وزارتخانه فعالیتهای تروریستی رژیم را در مقایسه با 20 سال گذشته، بی سابقه توصیف کرده و از آن به عنوان "بدترین کشور" در این زمینه نام برده است.

از سوی دیگر، دادستان پرونده بمب گذاری در مرکز همیاری یهودیان در بوئنوس آیرس، آرژانتین، جمهوری اسلامی را به ایجاد پایگاه ‌های مخفی اطلاعاتی در آمریکای لاتین برای طراحی و انجام عملیات تروریستی متهم کرد. آلبرتو نیسمان مقامهای بلند پایه رژیم را آمر بمبگذاری در این محل معرفی کرد. وی همچنین اظهار داشت که بمبگذاری در "آمیا" یک عملیات محدود نبوده و بخشی از یک "زنجیره دنباله ‌دار" است.

و اما رژیم پیرامون نقض حقوق بشر هم توانسته نظرات بسیاری را به خود جلب کند، تنها به چند مورد اشاره کنیم:

نخست آنکه علی اصغر حجازی، مسوول ارشد امور امنیتی و سیاسی دفتر خامنه ای هم به دلیل ایفای "نقش پشت پرده در سرکوب شهروندان ایرانی" در لیست تحریم آمریکا قرار گرفت. وی به 60 نفر دیگر از مقامات جمهوری اسلامی پیوسته که به ایفای همین نقش متهم هستند.

نمونه دیگر، اظهار نظر آقای احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران است. وی ممنوعیت زنان از نامزدی در انتخابات فرمایشی جمهوری اسلامی را خلاف میثاقهای بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران از امضا کنندگان آن است، توصیف کرد.

همچنین پنج متخصص سازمان ملل متحد، نقض حقوق شهروندان ایران به ویژه زنان برای شرکت در امور سیاسی و محدودیتهای شدید برای روزنامه نگاران و آزادی بیان و اجتماعات را محکوم کردند.

یک نمونه دیگر، کشتار غیرنظامیان توسط حکومت سوریه است که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل محکوم شده است. این شورا دخالت نیروهای حزب الله را که از سوی رژیم ایران تغذیه می شود و همچنین کشتار شهروندان توسط حکومت سوریه را محکوم کرده است.

مقام تروریسم دولتی را کشورهای آمریکا، اسراییل، آلمان، آرژانتین و انگلیس با فتوای قتل سلمان رشدی توسط خمینی که آن را تشویق و حمایت از تروریسم نامیدند، به جمهوری اسلامی اعطا کرده بودند. سپس حمایت از حزب الله لبنان و بنیادگراهای فلسطینی نیز به این پرونده افزوده شد. آمریکا، سپاه پاسداران و وزارت دفاع رژیم و آلمان (به دلیل جنایت میکونوس) مدال تروریسم را به جمهوری اسلامی و مقامهای بلند پایه آن داده بودند.

از این رو، مساله توسل رژیم به تروریسم و نقض حقوق بشر تازگی ندارد. موضوع مورد توجه رابطه ای است که سنگین شدن این کفه ترازو با شدت یافتن بحران در حکومت ولی فقیه در کفه دیگر دارد.

هیچ نظری موجود نیست: