۱۳۹۲ تیر ۶, پنجشنبه

تیم هسته ای، گُربه دم حجله؟

 


آدینه 7 تیر
تیم هسته ای، گُربه دم حجله؟
منصور امان
در پس پرده های فرو افتاده "نظام"، مُشاجرات گرد چگونگی به دست گرفتن پرونده هسته ای در حال بالا گرفتن است. این امر را سُخنان ناهمگون پایوران حکومت به روشنی پدیدار ساخته است.

روز گذشته، سُخنگوی وزارت خارجه مُلاها، سُخنان رییس خود، آقای صالحی، پیرامون تشکیل تیم جدید مُذاکره کننده هسته ای از سوی حُجت الاسلام روحانی را تکذیب کرد. آقای عراقچی، این سُخنان وزیر خارجه را که به گونه گُسترده ای در رسانه های بین المللی بازتاب یافت، "سووبرداشت" نامید و اخبار مُنتشر شده در این باره را "نادُرُست" خواند.

آقای صالحی یک روز پیش تر(چهارشنبه)، در یک کنفرانس خبری مُشترک با همتای تاجیک خود به خبرنگاران گفته بود، "تیم جدید، موضوع هسته ای را در تمام ابعاد آن مورد بازبینی قرار می دهد". وی همچنین تاکید کرده بود که کشور در یک "دوره انتقالی نه چندان ساده در رابطه با مُذاکرات هسته ای" قرار دارد.

با آنکه تصمیم گیرنده نهایی پیرامون پرونده اتُمی "نظام"، آقای خامنه ای است، با این حال مساله تاکتیکهای گوناگون برای برخورد بدان که از شرایط مُشخص استخراج می شود، می تواند موجب قرار دادن گروه های دارای منافع در برابر یکدیگر شود. موضوع مرکزی اختلاف در این باره، امتیازها یا خسارتهایی است که هر تاکتیک به گونه اجتناب ناپذیری با خود - حتی به صورت محدود – به همراه دارد.

حُجت الاسلام روحانی حتی اگر نقشه بازگشت به دوران "سه تُفنگدار" و چرب کردن سبیل طرفها برای بستن یک چشم خود را در سر پرورانده باشد، باز هم ناچار است که پا به حیاط خلوت "رهبر" و قلمروهایی که او اقتدارش را در کُنترُل انحصاری آنها معنا می کند، بگذارد. تیم هسته ای از جُمله ی آنهاست. آقای روحانی برای جلب اطمینان "رهبر" نمی تواند دوران ریاست خود بر این تیم را شهادت بگیرد؛ او در آن هنگام در حقیقت نماینده زوج رفسنجانی – خامنه ای بود و بی درنگ پس از مُتارکه آنها، دوران وی نیز به عُنوان مُذاکره کننده ارشد "نظام" به سر آمد.

آقای روحانی می تواند برای "رفع خطر از سر نظام" هر "کلید"ی داشته باشد، تاکتیک آیت الله خامنه ای فقط یک قُفل را باز می کند و آن ندادن هزینه ی تصمیمهای خود و جلوگیری از گُسترش دامنه ی هر "نرمش" به پهنه ولایت مُطلقه خود است.

در حالی که طرفهای خارجی مُلاها انتخاب آقای روحانی را نتیجه و محصول فشارهای اقتصادی و سیاسی خود می دانند و از آن آغاز تاثیرگذاری تدبیرهای شان را برداشت کرده اند، شکاف در دستگاه قُدرت بر سر پرونده هسته ای عمیق تر شده و نزاع به جلوی صحنه کشیده می شود. حرکت این پروسه مُستقل از آن است که "مقام مُعظم" گُربه را دم حجله کُشته باشد یا نه!
فراسوی خبر ...نقل از سایت های ایران نبرد و جنگ خبر ...آدینه 7 تیر ... منصور امان
http://www.jonge-khabar.com/news/articled.php?id=2994

هیچ نظری موجود نیست: